יום שני, 9 בינואר 2012

ספרי לימוד דיגיטליים ומשמעותם במאה ה - 21


ספרים דיגיטליים מאפשרים לנצל יתרונות ייחודיים לתשתית הטכנולוגית, לשם קידומה של פדגוגיה חדשנית בכיתה, כגון: היכולת לעדכן את הספר בכל עת ללא עלות, היכולת להקרין את הספר על מסך בכיתה, היכולתל"גלוש" בתוך הספר ומחוצה לו באמצעות קישוריות, שימוש במדיה (וידאו, אודיו)לצד המילה הכתובה, אינטראקטיביות וכן הוזלת עלויות -מחיר הספר.


הכלים המסייעים לתלמיד בעבודתו עם ספר  דיגיטלי הם
1.      סימון קטעים (מרקר) + הערות המתייחסות  לקטע המסומן.
2.      המחשה של תהליכים טכנולוגיים  ע"י סרטונים והדמיות וכו'.
3.      אפשרות ליצירת רשימה מועדפת  של  תכנים ספרים.
4.      אפשרות  לקצב מותאם אישית .
5.      אפשרות לשיתוף והערכת עמיתים  תוך שימוש רשתות חברתיות כמו פייסבוק.
6.      קישורים והיפר טקסטואליות.
7.      מידע מעודכן ורלוונטי  
8.      תוצרים להם נחשף הלומד הם : מיומנויות אורייניות  וטכנולוגיות.


בעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים אין מקום לספר הכתוב גם ספרי הלימוד וספרי הקריאה מקומם ברשת האינטרנט שנגישה לכל .כמובן תוך פרק זמן שידרש לגישור והפנמת הטכנולוגיה ע"י דור המעבר. אנו עומדים בצומת דרכים ובכניסה לעידן חדש כאשר נשאלת השאלה פני הספרות לאן? האם כל ספר שיכתב יוכנס ישירות לאתרי האינטרנט ? האם זאת תהיה האופציה היחידה שתעמוד בפני הקורא? כיצד יגשרו על פערי הדורות ? מה תהיה התגובה לשינוי ההרגלים הצפוי? סוגיות אלה ועוד רבות יעמידו את הכותבים בדילמות לא פשוטות .בהקשר של זמינות אל אוכלוסיית היעד, שמירה על זכויות יוצרים .התגובה וההעדפות הצפויה מצד הקוראים בבואם לבחון או להנות מהיצירה ,כספר דיגיטלי או כספר שנוצר בצורה המסורתית . התשובות נמצאות בדור המעבר אליו אנו שיכים ,שללא ספק יעצב וישפיע לשנים הקרובות . לפריצת הדרך הטכנולוגית תהיה השפעה מכרעת על אופן וצורת הכתיבה העתידית.כאשר הטכנולוגיה תיצור תשתית של זמינות , אך יחד עם זאת ציפייה לתכנים עם השפעות מהירות ובעוצמות גדולות יותר על הקורא .

 הבלוג של חנית


תגובה 1:

  1. אני חושבת שיתרון נוסף ומאוד חשוב של הספר הדיגיטלי, לעומת הספר ה"קלאסי" הוא ה"משקל" של הספר הדיגיטלי. לדעתי השימוש בספר דיגיטלי יתרום לשיפור היציבה של התלמידים , כלומר התלמידים לא יצטרכו להביא לביה''ס תיק עמוס בספרי לימוד כבדים, שמשקלו "הורס את הגב".

    השבמחק