מספר שאלות טרם קריאת תוכנית התקשוב הלאומית:
· כיצד יותאמו כיתות בבתי הספר לדרישות המאה ה-21?
· כיצד ישתלב המורה בתוכנית התקשוב הלאומית?
· כיצד הטכנולוגיות החינוכיות יעצימו את המורים וישפרו את רמת ההוראה?
· כיצד יבוא לידי ביטוי הפיתוח המקצועי של "מורה מקוון" לאור המגמות בתוכנית התקשוב?
והתשובות...
· כיצד יותאמו כיתות בבתי הספר לדרישות המאה ה-21?
תוכנית התקשוב הלאומית בהיבט זה, מתייחסת להוראה בשילוב מחשב, מקרן, תקשורת לאינטרנט ו"לוח חכם".מכלול זה יוצר סביבת הוראה ולמידה המזמנת למורה ולתלמידים חווית למידה אינטראקטיבית ואטרקטיבית כאחד. לצד עמדת המורה המקוון, הכולל את הלוח האינטראקטיבי, בכתה החכמה הלומדים יושבים עם מחשבים בהם ניתן לפעול במהלך השיעור עצמו. כך מפעיל המורה הוראה אינטראקטיבית חווייתית ועתירת אמצעי ביטוי והפקה, לצד עבודה אישית וקבוצתית של הלומדים.
· כיצד ישתלב המורה בתוכנית התקשוב הלאומית?
מורה מקוון הוא מורה בעל תפיסת תפקיד עדכנית, בה הוא מנהיג, יוזם ומיישם תהליכי הוראה- למידה חדשניים תוך שימוש משמעותי בסביבה מקוונת ובמיוחד תוך ניצול הפוטנציאל החינוכי שהביאו עימם כלי הדור השני של האינטרנט- Web 2.0. שבו מנצל המורה את הסביבה המקוונת להוראתו ולקידום תלמידיו. השימוש בסביבה המקוונת נעשה בהלימה למטרות השיעור ולצרכיו , תוך מיצוי מרבי של ההזדמנויות שמזמנת הסביבה המקוונת להתנהלות השיעור, קידום מטרות ההוראה וקידום הלומדים. תכנון השיעור של המורה המקוון, המנהל שיעור בכיתה הכוללת אמצעים טכנולוגיים, חייב להתייחס לדגם של הסביבה הלימודית-טכנולוגית בכיתה הספציפית שבה נעשית ההוראה, על מרכיביה, למטרות ההוראה ותהליך הלמידה ,ולהזדמנויות ההוראה למידה הנוצרות ומתאפשרות בזכות סביבה זו לקידום ההוראה.
השיעור המקוון יכול להיערך בכל מרחב למידה שבו משולבות טכנולוגיות, מחדר כיתה רגיל עם עמדת מורה מקוון ועד חדר כיתה עם מחשבים, לשימוש הלומדים בו במהלך השיעור.
השיעור המקוון יכול להיערך בכל מרחב למידה שבו משולבות טכנולוגיות, מחדר כיתה רגיל עם עמדת מורה מקוון ועד חדר כיתה עם מחשבים, לשימוש הלומדים בו במהלך השיעור.
· כיצד הטכנולוגיות החינוכיות יעצימו את המורים וישפרו את רמת ההוראה?
שימוש נכון בטכנולוגיה יכול להפוך את תהליך ההוראה– למידה לדינאמי ולמעניין יותר ולאפשר מתן מענה לתמיכה בתלמידים בעלי צרכים לימודיים שונים. שילוב האינטרנט בהוראה משפיע על מעמדו ותפקידו של המורה בכיתה. המורה מפסיק להיות מקור הידע העיקרי בכיתה והופך להיות מתווך, מנחה ומכוון בתהליך הלמידה, כך שחלק גדול מהאחריות ללמידה עוברת לתלמיד.לפיכך,יש צורך בשינוי בתפיסת תפקידו של המורה ממורה למנחה.
· כיצד יבוא לידי ביטוי הפיתוח המקצועי של "מורה מקוון"?
בשנים האחרונות התפתחה ההכרה במרכזיותו וחשיבותו של מרכיב ההתפתחות המקצועית בכל תוכנית לשיפור בית הספר ובמיוחד בתוכניות מערכתיות רחבות היקף. מחקרים רבים מעידים על כך שפיתוח מקצועי של מורים הינו גורם ממנף בהרבה רפורמות חינוכיות. התעדכנות מורים ורכישת מיומנויות חדשות הם תנאי לארגון מחדש והתחדשות של בית הספר.
למרות שמרבית המורים כבר שולטים בתחומי התקשוב הם עדיין זקוקים להשתלמויות מעמיקות לגבי דרכי ההוראה שלהם בסביבה מתוקשבת. רוב המורים מלמדים בשיטות תרגול גם בסביבת האינטרנט ולא בשיטת החקר . לפיכך, יש לקיים הדרכות בית ספריות, השתלמויות חוץ מוסדיות והשתלמויות בין כתלי בית הספר. המהלך נועד לקדם את בתי הספר, לשם הטמעת טכנולוגיית המידע ותפיסת שילוב טכנולוגיית המידע במערכת החינוך.
אילן ומרינה שלום,
השבמחקקראתי בעיון את הבלוג שלכם.
מעניין אותי לשאול האם עיינתם במסמך התוצאות המתייחס לרמת המורה? האם אתם חושבים שכמורים הייתם עומדים בתוצאות הנדרשות? דפנה
ההי דפנה,
השבמחקעיינתי במסמך תוצאות המורה.
כפי שכתוב ,המורה הוא 'חוד החנית' בתוכנית זו.
יש כמובן ,שאלות כגון: רמת ההשכלה של המורה? קרי, אוריינות טכנולוגית,אוריינות מידע...
וזהו לדעתי, אבן הנגף בתוכנית.
יש מאמץ מצד התוכנית להכין את המורים ע"י השתלמויות אבל...אפשר להוביל את המורה לשוקת אך אי אפשר להכריחו לשתות...
על פי התוכנית רמת המורה אמורה להשתנות באופן קיצוני תוך שלוש שנים.
קשה לי להאמין שכך יהיה הדבר, כוון שאנו עוסקים בבני אדם ושינוי פרדיגמה (תבנית חשיבה) 'מהוראה מסורתית' להוראה
מתוחכמת המאלצת את המורה להתמודד עם טכנולוגיות שישנו את אופן הוראתו הינו שינוי קיצוני מדי.
אני מודע לעובדה שהטכנולויה לא תחכה לנו אבל שינויים אילו לוקחים זמן.
אני חושבת שבאמת השינוי הוא לא שינוי מיידי של יום אחד (לעבור מפדגוגיה מסורתית לפדגוגיה מותאמת למאה ה-21), אך המחשבה האופטימית היא שאנחנו צועדים בדרך אל השינוי, עצם העובדה שנכתבה תוכנית תקשוב לאומית וקיימים סטנדרטים והנחיות ברורות לביצוע התכנית- זה צעד משמעותי לקראת השינוי, גם אם הוא איטי...
השבמחק