יום שני, 28 בנובמבר 2011

המורה בעידן הדיגיטלי

מה תפקידו של המורה בעידן הדיגיטלי,לאור המגמות והשינויים בעולם  הטכנולוגי ?
·        טכנולוגיות בחינוך והשפעתן על בית הספר בעידן הדיגיטלי
·        חדשנות פדגוגית במאה ה-21
·        "חינוך מסורתי" מול "חינוך דיגיטלי"
·        סביבות למידה מקוונות, "כיתה חכמה".
·        המורה בעידן הדיגיטלי
מערכות חינוך מובילות בעולם הבינו ששינוי חייב להתרחש במקום בו מבלים המורים והתלמידים את מרבית זמנם בבית הספר- כיתת הלימוד .שינוי שמתבטא בשילוב טכנולוגיות בחינוך, כזה  שמבטא יישום פדגוגיה חדשנית,המותאמת למאה ה- 21.
התלמיד חי במציאות הדיגיטלית ופועל בה לרוב ללא הכוונה, הנחיה והדרכה. מציאות זו היא שעמדה במרכז תהליך קבלת ההחלטות לשנות את סביבת ההוראה של המורה בבית הספר. בית הספר חייב להיות סוכן החיברות (סוציאליזציה) שיכין את התלמידים לחיים במאה ה-21; בית הספר חייב להנחיל לתלמידים את המיומנויות והכישורים הנחוצים להתמודדות עם האתגרים של המאה ה-21. התנאי ההכרחי הוא, כאמור, שדרוג משמעותי של סביבת ההוראה של המורה.
כיתת הלימוד כמעט ולא השתנתה מתקופה המהפכה התעשייתית – לוח וגיר, מורה מול תלמידים, שולחנות בטורים, הפקדת מידע בדרך פרונטאלית במוחות התלמידים, שינון, זיכרון, סיכום במחברת, מבחן... והנה, מהפכת המידע פתחה בפנינו את העולם ואת יכולתנו להביאו אל חדר הכיתה פנימה ולשנות באחת את כיתת הלימוד ההיסטורית.
לפיכך, נדרש שילוב של החינוך המסורתי והחינוך ההבנייתי, הקונסטרוקטיביסטי ,בהתייחס ליצירת קישורים בין מושגים [ורעיונות] בלמידה. מושם דגש על מומחיותו של המורה  בתפקידו הפעיל של מתן מידע והערכה  של פעילויותיהם של תלמידים וכושר הבניית הידע ע"י הלומדים.
כך למשל, "הכיתה החכמה" מביאה את העולם אל חדר הכיתה (bring the world into the classroom), לסביבת העבודה הטבעית, המוכרת והקבועה של המורה,מסייעת לו "לנתץ" את הקירות ולפתוח את ההוראה והלמידה למשאבי המידע הקיימים בעולם.
ארבעה מודלים משלבים בין תפיסת מומחיות המורה ו[כושר]הבניית הידע של הלומד: המורה  כ"אומן מסטר", כ"מנהל רשת תקשורת", כ"שוער בבית מלון"  או כ"אוצר במוזיאון ",מושם דגש על מומחיותו של המורה  בתפקידו הפעיל של מתן מידע והערכה  של פעילויותיהם של תלמידים.


אנו עדים לבלבול הולך וגובר בקרב מקבלי החלטות בבתי הספר וברשויות המקומיות בעיקר בתחום התשתיות הטכנולוגיות בכיתות. האם לרכוש רק מחשב ומקרן? האם הלוח הלבן האינטראקטיבי הכרחי (למרות מחירו הגבוה יחסית)? האם להתקין בכיתות מחשבים נייחים או לצייד את המורים במחשבים ניידים? האם להשקיע ברשת תקשורת אלחוטית בבית הספר? האם לרכוש מחשבים ניידים לשימוש קבוצות תלמידים בכיתות?
שימוש מושכל בתקשוב, המתבסס על הכרת יתרונותיו היחסיים וחסרונותיו, יכול לסייע רבות במימוש הפדגוגיה החדשנית. שימוש בתקשוב יכול להפוך את הפדגוגיה החדשנית לרלוונטית יותר ללומדים, ככל שיתבסס באופן מושכל על השימושים הרווחים בחיי היום-יום שלהם (רשתות חברתיות, בלוגים, משחקי מחשב ועוד).

הוראה ב"כיתה חכמה"- סרטוני הדרכה והדגמות:


כותבים : מרינה חלפון ואילן לוסקי
מקורות :
Learning and Knowing in Networks: Changing roles for Educators and Designers, George Siemens, Presented to ITFORUM for Discussion
January 27, 2008
תרגום:  ד"ר כרמלה בן עמר ברנגה

גיא לוי, מנהל מוצרים מתוקשבים, המכרז לטכנולוגיה חינוכית (מטח)
ינואר 2009
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה