יום שני, 26 בדצמבר 2011

מיומנויות המאה ה-21


מיומנויות המאה ה-21
 

המאמרון מתייחס אל ההתלמיד והמורה ככוחות 'שווים' לנוכח המציאות המשתנה.
מעמדו של המורה 'נשחק' אך לא  מהסיבה לאי רלונטיות אלה שהמורה לא מהווה 
המקור היחידי למידע אלה שותף לבניית הידע של הלומד. (אילן ומרינה)






איזהו תלמיד חכם ?

 במאה ה- 21 תלמיד 'מוכן לחיים' הוא תלמיד שיודע ללמוד.

המציאות הדינאמית המאפיינת את העידן הדיגיטאלי דורשת מהתלמיד מיומנויות חדשות ומורכבות יותר מבעבר –  יצירתיות מחשבתית ויכולות חקר וניתוח - שיאפשרו לו להתמודד בהצלחה עם שפע  ההזדמנויות שמגלם העתיד. בעידן הדיגיטאלי, לא רק ה- "מה" – התכנים עצמם – הם העומדים במרכז הכשרתו של התלמיד לעתיד, כי אם ה- "איך" – שיטות פעולה ומחשבה שיקנו לו את היכולת ללמוד, לנתח ולפרק מידע קיים, וללמוד מחדש.
 מיומנויות התלמיד בעידן של חדשנות חינוכית
  • ·         מיומנויות קוגניטיביות – חשיבה יצירתית, סקרנות אינטלקטואלית, יזמות, מקוריות, יכולת זיהוי בעיות ומציאת פתרונות.
  • מיומנויות איתור וניתוח של מידע – הערכת רלוונטיות של מידע, שימוש באמצעים טכנולוגיים (ובעיקר מדיה דיגיטאלית) לאיתור מידע, יכולת להצליב סוגי מידע שונים, יכולת חקירה והסקת מסקנות.
  • מיומנויות חברתיות – יצירת קשרים אישיים, עבודת צוות, תחרות "בריאה", גמישות והסתגלות, הצבת מטרות והשגתן, אחריות אישית וחברתית.
  האתגר העומד בפני מערכת החינוך במאה ה- 21 הוא לפתח את מיומנויות המורה באופן שיאפשר שבירת גבולות בין העולם 'הדידקטי' לזה 'האמיתי' , ויקדם את הכשרת התלמיד לחייו העתידיים על הצד הטוב ביותר. 

  ואיזהו מורה חכם ? 

הטכנולוגיות המתוקשבות הן כיום חלק מהסביבה הלימודית חברתית, ומספקות למורה כלי רב עוצמה המותאם למציאות הדינאמית על דרישותיה המשתנות. הכלים המתוקשבים השונים וביניהם הלוח האינטראקטיבי, המחליף את לוח הכיתה המסורתי, מעניקים למורה אפשרויות לימוד והוראה בלתי מוגבלות כמעט: חיבור לאינטרנט, שילוב סרטונים, המחשות תלת-ממדיות, מגוון כלים וויזואליים וגראפיים, ושליטה בכל אלה באמצעות מסך מגע. ממש... פלא.
  בעידן של הוראה חדשנית, מקדמת הטכנולוגיה החדישה את מטרות המורה באמצעות יישומם של מגוון כלים המאפשרים:
  יצירת קשר חזק מאי פעם עם התלמיד; הקניית המיומנויות הנדרשות לתלמיד לפיתוח אהבת הלימוד, לחיזוק הביטחון האישי ולתפקוד מיטבי במציאות משתנה. עשיית שימוש מושכל במידע זמין לבניית מערכי שיעור מעשירים ודינאמיים המפשטים את אופן הטמעת החומר הלימודי. יצירת חוויית לימוד מלהיבה ומעוררת דמיון שהתלמידים טרם הכירו, תוך השגת איזון אופטימאלי בין היישומים הטכנולוגיים לבין הכישורים הפדגוגיים והמוטיבציה האישית.

 נשמח אם תוכלו לשתף אותנו ,מה דעתכם?

 כיצד יכולה הטכנולוגיה להעצים את מימוש מטרות הפדגוגיה?  






המיומנויות הנדרשות במאה 21  ותפקידו של בית הספר בעיצוב "הבוגר הרצוי".

טבלה זו מציגה את הדרישות  מהתלמיד שהן : מיומנויות חדשות ומורכבות יותר מבעבר –  יצירתיות מחשבתית ויכולות חקר וניתוח - שיאפשרו לו להתמודד בהצלחה בהמשך לימודיו באקדמיה  ועם שפע  ההזדמנויות שמגלם העתיד.



כישורים נדרשים (החשובים ביותר לדעתכם)
נימוקים- מדוע נדרש?
האמצעים לרכישת המיומנות הנדרשת.
סטודנט באקדמיה
(מקורות: תוכנית התקשוב)
יצירתיות וחדשנות, חשיבה ביקורתית ומערכתית, זיהוי ופתרון בעיות, קבלת החלטות;  למידה כיצד ללמוד, מטא-קוגניציה.
הלומד נדרש לחשיבה ביקורתית כדי להפריד בין טפל לעיקר,לשם פיתוח כושר הערכה ושיפוט.
זיהוי בעיות ופתרונן – היכולת להתבוננות רפלקטיבית ומציאת פתרונות הולמים את המצב.
קבוצות ויכוח
סיעור מוחין
העלאת נושאים מעוררי מחלוקת, בתחום הדעת של המורה.
הצגת בעיה וניתוח רפלקטיבי.
אוריינות תקשורת;  שיתוף פעולה - עבודה בצוות.
שיתוף פעולה הינו היבט משמעותי בחיי חברה, שמטרתה הפריה הדדית וסיעור מוחין לשם גיבוש תוצר.
הגדרת מטלה המותאמת לעבודת צוות.
למשל: חלוקה לקבוצות, הצגת תוצרים ע"י נציגי הקבוצות.
אוריינות מידע ואוריינות טכנולוגיה מצויה.
אוריינות מידע- פיתוח כישורים לנגישות ולהערכת מידע, על מנת "לטפל" בו  בביקורתיות ובמומחיות.
מטלות שמטרתן חשיפה למקורות מידע, עיבודו, הערכתו עד לבניית ידע חדש. דהיינו, תוצר סופי.

 קישור מעניין מאת: טובה שמר פרי:

התאמת מערכת החינוך למאה 21



מצגת מעניינת של דוידה פולק



מקורות:

קישור אתר : חכמולוג

כתבו : אילן לוסקי ומרינה חלפון

תגובה 1:

  1. אני חושבת ומאמינה שלטכנולוגיה פוטנציאל גבוה בחינוך וחשוב להשתמש בו ולפתח אותו. הטכנולוגיה עשויה להעצים את התקשורת בכתה ובבית- הספר, את הנגישות למקורות המידע המגוונים, לתרום לפיתוח "הלומד העצמאי".
    בברכה, אלנה

    השבמחק